Afhandeling meldingen openbare ruimte in Amsterdam

Laatste update: 4 oktober 2021

Over het onderzoek

Amsterdammers melden steeds vaker als zij iets zien wat gemaakt of opgeruimd moet worden. Zoals een losse stoeptegel of een volle prullenbak. In 2019 steeg het aantal meldingen met 20% ten opzichte van 2018. En de gemeente verwacht dat dit in 2020 stijgt met 40 procent, naar 390.000 meldingen. Omgerekend zijn dit er ruim 1.000 per dag.

Het college van B en W wil dat burgers snel en altijd een melding kunnen doen. Dus ook ’s avonds en in het weekend. De gemeente wil vervolgens ook alle meldingen snel afhandelen. Daarbij wil ze de melder goed op de hoogte houden van de afhandeling. Hiervoor heeft de gemeente in 2018 een nieuw meldingscentrum en een nieuw meldingssysteem opgericht.

In het onderzoek Afhandeling meldingen openbare ruimte gaan we na of de afhandeling gaat zoals het college zich heeft voorgenomen. Daarnaast doen we mee aan een gezamenlijk landelijk onderzoek van rekenkamers naar meldingen openbare ruimte. Daarom kunnen we uiteindelijk ook laten zien hoe de gemeente scoort met de afhandeling van meldingen van de openbare ruimte ten opzichte van vijftig andere gemeenten.

Status

De onderzoeksopzet is gepubliceerd op 8 oktober 2020. We hebben het onderzoek openbaar gemaakt op 2 juni 2021 om 13.30 uur in de commissie KDD. Lees de belangrijkste conclusies in het bestuurlijk rapport. En bekijk het onderzoeksrapport voor de uitgebreide onderzoeksbevindingen.

Samenvatting

In Afhandeling van meldingen openbare ruimte in Amsterdam onderzochten we hoe doeltreffend de gemeente Amsterdam de binnengekomen meldingen openbare ruimte afhandelt. Wij concluderen: ‘gedeeltelijk doeltreffend’.

Doelen voor het afhandelen van meldingen
Het college wil dat melders simpel en snel kunnen melden, dat de melding snel wordt afgehandeld, waarbij urgente meldingen voorrang krijgen, en dat de communicatie met de melder verbetert. Ook wil het college dat een afgehandelde melding een opgeloste melding is, en dat melders tevreden zijn over de afhandeling.

Een deel van de doelen is bereikt
Meldingen kunnen 24/7 worden gedaan en het meldingsformulier is versimpeld. De communicatie met de melder is verbeterd en de klanttevredenheid stijgt. Een ander deel van de doelen is niet bereikt. Een aanzienlijk deel van de (urgente) meldingen wordt niet binnen de toegezegde termijn afgehandeld. Meldingen met de status ‘afgehandeld’ zijn niet altijd resultaatgericht opgelost, en het college slaagt er maar beperkt in om terugkerende problemen, bijvoorbeeld afval naast de container, structureel op te lossen.

Feiten & cijfers
  • In 2020 ontving Amsterdam ruim 385.000 meldingen openbare ruimte.
  • Dat is een stijging van 88% ten opzichte van 2018.
  • Meldingen worden vaak niet binnen de beloofde afhandeltermijn afgehandeld.
  • De melder wordt snel en simpel bediend.
  • Melders kunnen melden via de website, telefoon, apps, sociale media, e-mail en aan de balie.
  • Er wordt steeds vaker gemeld via het online meldformulier op Amsterdam.nl: 51% in 2018 en 64% in 2020.
  • 52% van de melders is tevreden over de afhandeling. Ambtelijk wordt 70% nagestreefd.
  • De gemeente heeft de communicatie met de melder verbeterd. Op onderdelen schiet de communicatie nog tekort.

×

Tijdlijn

7 juli 2021

Hameren in gemeenteraad


23 juni 2021

Behandeling in commissie KDD

2 juni 2021

Interactieve kaart

Benieuwd hoeveel meldingen over de openbare ruimte per gebied in Amsterdam zijn gedaan in 2020? Klik op onderstaande afbeelding en er opent een interactieve kaart.

interactieve kaart meldingen openbare ruimte in Amsterdam

2 juni 2021

Publicatie

8 oktober 2020

Onderzoeksopzet

Gerelateerd onderzoek

Afhandeling meldingen openbare ruimte in Weesp

Meldingen openbare ruimte in Zaanstad

Schoonhouden van de openbare ruimte