Klachtenregeling en informatieverzoeken

De rekenkamer hecht groot belang aan een zorgvuldige werkwijze. Als u echter niet tevreden bent over ons handelen, dan kunt u hierover een klacht indienen.

Klachtenregeling

De klachtenregeling van de Rekenkamer Metropool Amsterdam is als volgt:

  • U kunt uw klacht telefonisch (020 – 3036300), schriftelijk (Postbus 202, 1000 AE Amsterdam) of per email (info@rekenkamer-amsterdam.nl) bij ons indienen.
  • Uit uw klacht moet duidelijk blijken waar u over wilt klagen.
  • Uw klacht dient vergezeld te gaan van uw naam, adres en telefoonnummer.
  • Indien u uw klacht schriftelijk indient, dan dient u deze te voorzien van een dagtekening en uw handtekening.
  • U ontvangt een schriftelijk antwoord van ons.
  • Wij handelen uw klacht binnen zes weken af.

Enkele voorbeelden:

  • U bent van tevoren niet door de rekenkamer op de hoogte gesteld van het feit dat de organisatie c.q het organisatie-onderdeel waarvoor u (in)direct verantwoordelijk bent, onderwerp zal zijn van een rekenkameronderzoek.
  • U bent belanghebbende in een rekenkameronderzoek en u heeft tevergeefs verzocht om een schriftelijk exemplaar van de onderzoeksopzet.
  • U bent in het kader van een rekenkameronderzoek geïnterviewd en u bent niet in de gelegenheid gesteld om te reageren op het interviewverslag of de nota van bevindingen.

Uw klacht wordt niet behandeld:

  • Indien uw klacht anoniem is.
  • Indien uw klacht reeds is afgehandeld.
  • Indien uw klacht betrekking heeft op gedrag van meer dan één jaar oud.
  • Er al een bezwaar- of beroepsprocedure loopt in relatie tot uw klacht.
  • Het belang van de klager niet zwaar genoeg is of de aard van het gedrag niet voldoende aanleiding geeft tot verdere behandeling ervan.

Indien u niet tevreden bent met de behandeling of afhandeling van uw klacht, dan kunt u contact opnemen met de nationale ombudsman. Telefoonnummer 0800 – 33 55 555, via de website of per post via: Nationale ombudsman Antwoordnummer 10870 2501 WB Den Haag

Informatieverzoeken

Veel van onze informatie is al openbaar. Dat geldt voor onze onderzoeken, onze beleidsvisie, onze begrotingen en onze jaarverslagen.

Als u andere informatie wilt ontvangen over onze publieke taken, dan kunt u bij ons een informatieverzoek (ook wel Woo-verzoek genoemd) indienen. We zullen dan nagaan of deze informatie al in documenten is vastgelegd en welke informatie we openbaar kunnen maken.  Vermeld in uw verzoek altijd:

  • dat het gaat om een informatieverzoek of Woo-verzoek
  • welke informatie u wilt ontvangen of naar welke documenten u op zoek bent
  • over welke periode de informatie opvraagt
  • en vermeld uw contactgegevens, zodat we contact met u kunnen opnemen.

Stuur uw verzoek naar info@rekenkamer-amsterdam.nl, t.a.v. de contactpersoon Woo. Uw kunt uw Woo-verzoek ook schriftelijk doen t.a.v. Rekenkamer Amsterdam-Zaanstad, t.a.v. Contactpersoon Woo, Weesperstraat 105A, 1018 VN te Amsterdam.

Reactietermijn
Na ontvangst van het informatieverzoek, ontvangt u van ons een bevestiging. Als er nog vragen zijn over uw verzoek, dan nemen wij contact met u op.

We trachten binnen vier weken een besluit op uw verzoek te nemen. Als het nodig is, kunnen we deze termijn met twee weken verlengen. Hier krijgt u dan een bericht van.

Zoveel mogelijk informatie openbaar
Ons uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk informatie openbaar maken. Het kan zijn dat er informatie in de documenten staat die niet openbaar mag worden gemaakt. Bijvoorbeeld vanwege de privacy van personen, of omdat er concurrentiegevoelige gegevens van bedrijven in staan of omdat er geheimhouding is opgelegd op bepaalde documenten. In het besluit op uw verzoek lichten wij toe welke informatie wel en niet openbaar is gemaakt en de reden waarom informatie niet openbaar wordt gemaakt.

Niet-openbaarmaken kan ook te maken hebben met de belangen van derden. Deze belanghebbenden kunnen een zienswijze indienen, waarin zij aangeven waarom ze vinden dat informatie wel of niet openbaar kan worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan documenten van bedrijven waarin concurrentiegevoelige informatie staat. De standpunten (zienswijze) van deze partijen worden meegenomen in het besluit, maar we zijn niet verplicht om deze standpunten op te volgen. Vanwege deze zienswijzeprocedure kan het langer duren voordat het Woo-besluit wordt genomen.

Bezwaar
Als u het niet eens bent met het Woo-besluit, kunt u bezwaar indienen. Vervolgens kunt u ook beroep en hoger beroep indienen. In het Woo-besluit staat hoe u bezwaar of beroep kan aantekenen.

Bijzondere informatieverzoeken
Met de inwerktreding van de Wet open overheid (Woo) krijgt u als verzoeker ook de mogelijkheid om informatie op te vragen:

  • als de informatie betrekking heeft op u als verzoeker (artikel 5.5 Woo).
  • als er klemmende redenen zijn om de verzoeker de gevraagde informatie niet te onthouden (artikel 5.6 Woo).
  • als het gaat om toegang tot niet-openbare informatie ten behoeve van onderzoek (artikel 5.7 Woo).

Heeft u een vraag over een informatieverzoek, mail dan naar info@rekenkamer-amsterdam.nl t.a.v. Contactpersoon Woo.